söndag 15 maj 2011

Tiden går fort...

...när man har kul...tyvärr.  Tyvärr har jag inte hunnit blogga sedan onsdag morgon och skulle jag  nu skriva om allt som hänt under denna fantastiska Teater Biennal vecka, kommer ni bli sittande här ända fram till midsommar :)

Det har för min del varit en vecka där jag både roddat och fixat på flera av biennalens spelplatser men även hunnit få ta del av både fantastiska föreställningar, roliga workshops och intressanta seminarier. För att inte tala om alla underbart skickliga, talangfulla och kreativa människor jag fått träffa på.

Som sagt den skulle bli ett oändligt långt inlägg om jag skulle skriva om allt så jag ska försöka göra det kort men effektivt :)


Kl.10.00 onsdag morgon öppnade Biennalbyrån i Atsahuset och besökare från när och fjärran anlände för att checka in och köpa biljetter.


Innan dess hann vi dock med några till sista minuten utsmyckningar för att ge Atsahuset det där lilla extra.
De fantastiska tjejerna bakom disken behövde självklart ett litet privat kryp in som döljdes bakom vita draperier.


Rester av den färggranna tältmattan fick fungera som entrématta och dölja trätrallen som ligger under.


Klädnypor till anstalgstavlan inhandlades på väg till Atsa denna onsdagsmorgon och kom snart väl till pass.


Onsdag eftermiddag gick åt till att ställa iordning Spelsalen på Musikhuset inför torsdagens workshops & seminarier.


W.I.S.P - Women In Swedish Performing Arts välkomnade på torsdagsmorgonen till ett Basecamp Poolparty... 


...där det byggdes, softades och diskuterades kring feministiska och framtida visioner.

Fredagen erbjöd för min del  först på jobbmässa på AF innan det var dags att åka till Folkteatern för att hämta lite scenografi. Därefter blev det en intressant dag på Folkets Hus med japansk theceremoni under ledning av Svenska Regissörsföreningen. Först blev det så klart lite fix och iordningsställande inför ceremonin sedan fick jag på begäran av Regissörsföreningen agera fotograf. Det är fördel med många strängar på sin lyra ;)


Svenska regissörsföreningens Annabelle Rice & Stina Oscarsson inledde seminariet "Mer tid är pengar".


Värdinnor från Japanska Thesällskapet Urasenke Dokokai visade en enkel theceremoni och berättade även om historien bakom. Att vända skåldekorationen till öster har en stor betydelse, liksom artigheten mot värden att aldrig lämna the och tilltugg kvar. Vill man inte äta upp får man snällt och diskret stoppa ner det i fickan för att inte förolämpa värden med rester på bordet.


Efter ceremonin bjöds deltagarna själva på the med japanska kakor som tilltugg. Svart, rött & grönt the serverades med salta kex och kakor gjord på en japansk variant av pannkakor med bönskräm mellan, riktigt goda faktiskt :)


Därefter blev det samtal om bristen på tid och vilka effekterna detta har på produktionsarbetet och den konstnärliga processen.


Stressforskare, regissörer, dramatiker, kritiker & scenografer fanns i diskussionspanelen.

Efter theceremonin som slutade 15.45 blev det snabba tramp på cykeln till Konserthuset och musicalen Ingvar. Malmö Stadsteaters extremt humoristisk musiksaga om Ikeas grundare Ingvar Kamprad. :) En föreställning som gjord för en musical, komik och Ikea älskare som mig... behöver jag säga att det var bra? :D

Sen kommer vi till gårdagen då säcken slutligen börjar knytas ihop med sista föreställningen av bl a "Kom ta min hand" och den stora biennalfesten med prisutdelningen.


Arabella Lyons, Mats Jäderlund & Alexandra Zetterberg i den sista scenen i den sista föreställningen av "Kom ta min hand". :(


Regissör Birgitta Egerbladh tar emot publikens stående ovationer med ensemblen en sista gång.


Sen blev det massor av god mat, mingel och ärbara priser under ledning av Rolf Lassgård.


Folkteaterns Marcus Hellsten lämnade också över ansvaret till 2013 års Teater Biennal värdar. 


Sen blev det fullt dansgolv framför Engmans Kapell på scenen.

Det blev en fantastiskt trevlig lördagkväll med god mat, bra musik och mingel med 1200 otroligt kreativa och hårt arbetande kulturarbetare som alla delar passionen för scenkonsten. Det var en av de bästa veckorna och lördagskvällarna någonsin och även om det var min första Teaterbiennal så svär jag att det inte kommer bli den sista :D  

Men det är inte slut förrän det är riktigt slut och festivalens sista föreställningar och sceminarier pågår idag söndag. Sen återstår arbetet med att återställa gasklockeområdet och det som tagit oss 2-3 veckor att bygga ska rivas på 48 timmar :)

Arbetshandskar på för det sista rycket!!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar